Luleå DIGing it!

Hej Hallå från Norrland!

Nu har vi dragit igång i Luleå. Första DIG-träffen hade vi den 6 februari då två klasser från Hertsöskolan intog Norrbottensteatern. I Luleå har vi två dramepedagoger från Teater Mila som arbetar tillsammans med oss på Norrbottensteatern med klasserna. Vi kommer att stärka upp dem med en skådespelare från teatern längre fram under workshopsen. De texter som valdes blev Att döda ett tivoli, Mira går igenom rummet och Flyktbilen. Det blev ett spännande samtal när vi från teatern, lärare och pedagoger möttes för att diskutera texterna utifrån våra olika verkligheter. Våra klasser är en 7:a och en sammansatt klass som har Svenska som andra språk. Lärarna för klasserna är Anne-Lie Spegel och Elisabeth Falk. Våra pedagoger heter Robert Markström och Anna-Karin och från Norrbottensteatern är det Daniel Isakson (skrivandes) och Karin Enberg.

 

Karin berättar om teatern för Luleå DIGarna.

Vi har nu valt att lägga upp arbetet på följande sätt:

Träff 1.

6 Feb. (9-14) – Heldag på teatern med rundvandring och workshop. Båda klasserna kommer samma dag och vi låter de unga inta huset. Under workshopen arbetade vi med status.

 

Träff 2 och 3.

20 och 21 feb. – Klasserna kommer till teatern och vi jobbar två halvdagar. Eleverna har innan dess arbetat med sin första text under sina svenska klasser. (Klasserna valde olika den ena arbetar med Flyktbilen den andra med Mira)

Under dessa två pass arbetar vi med Karaktär och vändpunkter.

Träff 4 och 5.

13 och 14 feb. – Dramapedagogerna kommer ut till klassen och arbetar två halvdagar med text 2. Till detta tillfälle har klasserna arbetat med text 2. Vi fokuserar på undertext dessa gånger. (Till denna gång byter klasserna texter med varandra)

Träff 6 och 7.

10 och 11 apr. – Dramapedagogerna kommer ut till klassen och arbetar med text 3 (Att döda ett tivoli).  Denna gång hoppas vi kunna arbeta med blandade övningar.

Träff 8

24 apr. Argumentation (Hur detta ska gå till kommer vi lära oss på träffen i Skellefteå)

Träff  9

27 – 28 maj 12-19 Reading.

Vi har en dag för varje klass där vi arbetar på teatern med att sätta ihop readingen. Den kommer att vara på vår scen 3.

Övrigt:

Efter varje träff har vi en utvärdering teatern, pedagoger och lärare där vi summerar dagen och planerar inför nästa träff. Vi går igenom vad som varit bra och vad som inte varit bra, vad som fungerade och inte fungerade. Lärarna har alltid möjlighet att höra av sig till teatern om de vill ha hjälp och stöd med idéer till läsningen av manus och vi kommer även ut till skolan om de önskar. I bloggen har vi delat upp så att lärarna skriver ur deras perspektiv om upplägg för läsning och hur det arbete går, teatern och pedagogerna skriver om de praktiska och pedagogiska arbetet under workshop träffarna.

Tills nästa gång hejj hopp från Norrlands topp!

One thought on “Luleå DIGing it!

  1. Hej på er i Luleå!
    Tack för ert blogginlägg!! 🙂 Jag tycker att det ser ut som om ni fått till en bra kedja i hur ni har lagt upp ert arbete. Det ska bli jättespännande att höra om ert arbete när ni har genomfört alla delar. Ert upplägg skiljer sig ju något från vårt vilket är styrkan i detta projekt, att varje ställe lägger upp det utifrån sina förutsättningar (och förstås utifrån vissa angivna ramar). Enligt ert upplägg startar teatern igång med inspiration och skolan avslutar därefter varje textarbete. Ser fram emot utvärderingen av det!! Superpositivt också att skolan kan nyttja teatern som resurs även i läsningen!! Hoppas att ni gör det Hertsöskolan så vi får höra hur det upplevdes! 😉

    Önskar er all lycka till och vi ses snart i Skellefteå!/Theresa

Comments are closed.