Blogginlägg 2 från Hertsöskolan Luleå:

Hej igen från Luleå!

Vi har varit till Skellefteå på kurs om hur man gör en argumentation. Det var bra att själv få delta i några av de övningar som vi utsätter våra elever för. Det var både nyttigt och roligt. Och så roligt att få träffa alla andra som är med i samma projekt och utbyta erfarenheter.

Det här projektet är ”lite som när ett gäng kockar ska laga mat och trots att alla har samma recept så smakar rätterna olika.” Vi har också samma ”recept” men resultaten blir alla olika MEN ändå så bra.

Vi har nu kommit fram till argumentationen och det ska bli spännande att se vilken av pjäserna som de båda grupperna väljer.

Här är några synpunkter från eleverna i de två grupperna:

” Vi har gjort många spännande och roliga saker. Första gången var vi på teatern och det var jättekul. Vi såg oss omkring och fick lära oss vad de olika personerna jobbar med. Vi har också lärt oss mycket genom de olika lekarna och roliga övningar. Det var roligt och samtidigt har vi lärt oss många saker som att vara säkrare och inte skämmas när vi gör fel. Jag tycker det har varit roligt och ingenting har varit lätt eller svårt.”

” Först gången var på Norrbottensteatern. Det tyckte jag var jätteroligt. Vi fick gå runt och se vad alla jobbade med. Vi har själva gjort olika övningar bl a tränat på ljud. Vi har läst tre pjäser och i morgon ska vi argumentera och välja en pjäs som vi ska redovisa.”

”Det här projektet har varit kul. Vi har lärt oss att samarbeta bättre tillsammans. Vi har bl a läst tre pjäser och också testat att spela lite från dem. Lekarna har varit roliga och ganska lätta.”

”Första gången gick vi runt och tittade lite på olika saker, t ex hur de sminkar sig eller hur de gör ljus. Vi drack saft eller choklad och så åt vi lunch på teatern. Det var gott. Vi var också på en teaterföreställning, men det var inte lika roligt som när vi gör övningar själva.”

”Vi har lärt oss att samarbeta och fokusera. På vår kulturvecka skrev vi om en kändis och vi gjorde planscher som vi presenterade för våra föräldrar på ”Öppet Hus kvällen”.

”Dramapedagogerna kom till oss på skolan och vi har jobbat här med dem.”

”Det här projektet har varit kul. Jag har lärt mig att samarbeta. Vi har lekt många olika saker. Roligast var ”mördarleken”.”

” Hej! Vår klass är med i detta teaterprojekt ”Dramatik I Grundskolan”. Ett projekt där man får lära sig spela teater och enligt oss bli mer självsäker. Vi har haft tre olika manus som vi har läst. Vi har fått komma på besök på Norrbottensteatern och där har vi fått göra en massa övningar och vi har lekt en massa lekar. Vi fick öva på att prata tydligt och högt, både med munnen och kroppsspråket. Vi har lärt oss undertext, karaktär, vändpunkt och status.Vi började hela den här ”teater resan” med ett besök på Norrbottens Teatern. Vi blev bjudna på en jättegod lunch där på restaurang Bistro Norrland. Vi fick en rundtur på teatern och det var väldigt intressant. Vi blev även inbjudna till teatern och se pjäsen ”Apatiska för nybörjare” – den var bra.”

Tack och hej från oss!

Lärarna Anne-Lie, Elisabeth och eleverna på Hertsöskolan.