Blogginlägg 3 från Hertsöskolan

Blogginlägg 3 från Hertsöskolan

Innan ”Argumentationen” var vi till Skellefteå för att få lite kött på benen. Det var en bra och innehållsrik helg med massor av erfarenhetsutbyte och nya saker att tänka på.

När vi kom hem igen jobbade vi som vanligt med eleverna och förberedde dem på hur argumentationen skulle gå till.

Så kom dagen för den stora uppgiften, när vi skulle välja vilken pjäs som Readingen skulle handla om. Eleverna fick först göra några ”allmänna” uppvärmningsövningar men sakta men säkert närmade vi oss själva valet.

Vi gjorde ”pricken” och ”tavlan” som några  av argumentationsövningarna och där gick de verkligt igång och tyckte det var roligt. Lite jobbigare var det när de skulle försöka ”sälja in” en av pjäserna, kanske för att det inte var deras egen favorit.

Och så, på riktigt ”Robinson-manér” röstade vi fram den pjäs som vi tyckte bäst om. Klassen valde ”Flyktbilen” och SVA-gruppen valde ”Att döda ett tivoli”.

Intressant var också att se hur röstningen i de båda grupperna föll ut: I klass 7B var det jämnt lopp mellan ”Att döda ett tivoli” och ”Flyktbilen” men i SVA-gruppen var ”Att döda ett tivoli” ett majoritetsbeslut. Sedan firade vi med läsk och chips efter en lyckad dag.

Nu förbereder vi inför ”Readingen”. Eleverna håller på att rita bilder som passar till respektive pjäs och de har också valt musik som ska passa in i handlingen.

Nu ser vi med spänning fram mot redovisningen.

Elisabeth och Anne-Lie