Argumentation, Sjöfruskolan, Umeå

Eleverna och deras lärare hade arbetat med argumentation och uppfräschning av texterna på egen hand under en svenskalektion. Då hade de bl.a gjort trailers till varje pjäs.

Vi började detta tillfälle med en runda där alla fick besvara några frågor, exempelvis Vad skulle du göra om du fick 10 000 kronor att göra vad du vill med?. Jag och Magnus ställde följdfrågor om hur dom tänkte. Det var intressant att höra allas tankar, alla hade väldigt bra och genomtänkta svar.

Sen delade vi upp dem i tre grupper och varje grupp fick en pjäs att arbeta med. Uppgiften var att presentera pjäsen inför tre producenter (Karin, Magnus och Linda) som eventuellt skulle ge dem pengar till en teateruppsättning eller filmatisering av manuset. En grupp valde att göra en kort film, en annan grupp pratade mycket om hur kompetenta de själva var i sina olika yrkesroller (regissör, skådespelare, kostymör osv) och en grupp valde att prata om hur känslomässigt berörda de själva blivit av manuset och hur mycket det betydde för dem.

Efter alla presentationer fick vi tyvärr lite ont om tid så vi hann inte prata om att de skulle motivera valet av pjäs. De fick helt enkelt bara skriva sitt val på lapp som vi la i en korg. Omröstningen blev ganska spännande, det var länge jämt mellan Gargantua och Att döda ett tivoli men till slut vann Att döda ett tivoli med rätt så stor marginal.

Så nu är det dags för reading! Det känns både kul och lite nervöst för mig att få ihop allt men jag tror att det ska gå bra. Eleverna är jätteduktiga och bra på att jobba när man ger dem uppgifter.

PlaneringArgumentationochVal

/Karin