Åk 4 Reading/uppspel

Vi har nu läst klart Flyktbilen på svenska lektionerna i klasserna och vi har gestaltat scenerna på teaterlektionerna. Nu är det dags för uppspel! Eleverna kommer att framföra hela pjäsen med manus i hand. Det är ca 70 elever som är delaktiga och de kommer att få se varandra agera/göra en Reading på den gemensamma pjäsen. Klass 4a och 4b på klockarhagsskolan och klass 4d från Grythyttans skola samlas på Kulturskolan på tisdag förmiddag.Nu kör vi!

Hällefors årskurs 4

Nu har vi äntligen kommit igång med läsningen av manus i årskurs 4 i Hällefors. Jag Annali Teaterpedagog var med och startade upp i en av klasserna 4A och vi läser Flyktbilen av Anders Duus. Det är ett av tre manus som vi valt ut tillsammans med länsteatern i Örebro. Vi läste 9 scener och när vi skulle sluta lektionen blev det ramaskri. Vi vill läsa vidare! Vi kommer vid nästa lektion att ta upp frågeställningar som vad vi vet pm rollkaraktärerna hittills och hur deras status är i förhållande till varandra. 4b har också börjat läsa men de har pratat mer om bakgrund till manus, hur manus är uppbyggt och om språket. De har läst 3 scener och går in lite mer i detalj redan såhär i början med frågeställningar och förklaringar av ord osv.Jag var även med i Sva gruppen och läste med dem och där läste vi 5 scener och stannade sedan upp och frågade oss vad vi lärt oss om karaktärerna så här långt.Det skall bli spännande att följa dessa 3 grupper som gör det här arbetet på lite olika sätt men med samma mål.Vi hörs och syns!

Annali

Reading, Sjöfruskolan, Umeå

Dags för Reading!

Jag tyckte att det kändes ganska svårt att hitta på någon slags regiidé till readingen av Att döda ett tivoli. Jag bestämde mig till slut för att dela in klassen i fyra grupper som fick tre stycken var att arbeta med. Jag delade också ut roller till eleverna. Oftast läste två eller tre elever samma roll. Sista scenen gjorde vi gemensamt, varje grupp läste en roll var. Mellan styckena berättade jag vilka som var med i scenen och var de befann sig. Vi strök vissa delar av texten, främst sångerna och de delar som kretsade kring Peters relation med sin elev Anna.

 

Klassen kom till oss på teatern vid 13:00. Vi inledde med en samling då vi berättade hur dagen skulle se ut. Sen fick alla manus och delades in i grupper. Varje grupp hade en ledare/regissör och ett eget rum att jobba i. Vi jobbade i grupperna i ca 1,5 timme. Min grupp var otroligt duktig, de tog ansvar för att dela upp texten mellan sig i rollerna och vilka stycken de ville läsa gemensamt. De kom också med förslag på scenerier. Det verkade ha funkat bra i de andra grupperna också. Det hade varit en fördel om alla grupper hade fått en ledare från teatern men pga personalbrist fick en grupp jobba med Linda som är deras svenskalärare. Det gick bra för den gruppen också och Linda gjorde det jättebra men när det gäller att ge regi är detta nåt som vi från teatern kan och har erfarenhet av.

 

Efter en kort fikarast gjorde vi ett genrep av readingen. Det tog kortare tid än vad jag trodde, skönt. Sen blev det middag med pizza och läsk till alla, något som verkade uppskattas av eleverna. Sen gjorde vi en röst, kropp och koncentrationsuppvärmning. Vid 18:30 kom publiken. Tyvärr kom inte så väldigt många men det kanske var skönt för eleverna också. Readingen gick jättebra, det mesta funkade som vi tänkt det. Efter det blev det chips och läsk. Vi hade dock glömt att öva in ett applådtack, mycket synd! Jag tror att de flesta tycket att det var en ganska rolig dag och att det kändes okej att läsa inför publik. Föräldrarna tyckte att det var roligt att se och höra om hur vi jobbat i projektet. Vi från teatern var också nöjda, om än lite trötta. Nu är det bara utvärdering kvar!

/Karin

 

Argumentation, Sjöfruskolan, Umeå

Eleverna och deras lärare hade arbetat med argumentation och uppfräschning av texterna på egen hand under en svenskalektion. Då hade de bl.a gjort trailers till varje pjäs.

Vi började detta tillfälle med en runda där alla fick besvara några frågor, exempelvis Vad skulle du göra om du fick 10 000 kronor att göra vad du vill med?. Jag och Magnus ställde följdfrågor om hur dom tänkte. Det var intressant att höra allas tankar, alla hade väldigt bra och genomtänkta svar.

Sen delade vi upp dem i tre grupper och varje grupp fick en pjäs att arbeta med. Uppgiften var att presentera pjäsen inför tre producenter (Karin, Magnus och Linda) som eventuellt skulle ge dem pengar till en teateruppsättning eller filmatisering av manuset. En grupp valde att göra en kort film, en annan grupp pratade mycket om hur kompetenta de själva var i sina olika yrkesroller (regissör, skådespelare, kostymör osv) och en grupp valde att prata om hur känslomässigt berörda de själva blivit av manuset och hur mycket det betydde för dem.

Efter alla presentationer fick vi tyvärr lite ont om tid så vi hann inte prata om att de skulle motivera valet av pjäs. De fick helt enkelt bara skriva sitt val på lapp som vi la i en korg. Omröstningen blev ganska spännande, det var länge jämt mellan Gargantua och Att döda ett tivoli men till slut vann Att döda ett tivoli med rätt så stor marginal.

Så nu är det dags för reading! Det känns både kul och lite nervöst för mig att få ihop allt men jag tror att det ska gå bra. Eleverna är jätteduktiga och bra på att jobba när man ger dem uppgifter.

PlaneringArgumentationochVal

/Karin

Gargantua, 2 tillfällen, sista texten på Sjöfruskolan Umeå

Vi har nu arbetat färdigt med alla tre texterna. Den sista texten var Gargantua av Gustaf Tegby, en pjäs som vi på Skuggteatern satt upp. Av de tre texterna är Gargantua den mest avancerade; fantasiscener blandas med verkliga händelser, huvudpersonens språk är ganska speciellt, scenerna går in i varandra och personer och platser byts ut utan att det förklaras särskilt tydligt. Jag var lite orolig för att det skulle bli för svårt för dem att hänga med och känna engagemang. Vi började därför med att gå igenom en klassisk dramaturgi som vi brukar använda oss av i impro och berättarsammanhang:

Det var en gång…

Varje dag…

Plötsligt/En dag….

Detta ledde till…

Så numera….

Vi gjorde en berättarövning med detta som grund och applicerade sen kända berättelser på denna dramaturgi. Sen introducerade vi texten genom att spela upp första scenen och en bit in på andra så att de fick en känsla för formen och pratade om hur pjäsen skiljer sig från andra, mer raka berättelser. Sen fick eleverna läsa högt. Det gick bättre än vad jag trott. De verkade tycka att Gargantuas galna och burleska sätt var ganska roligt. Ibland var det lite svårt för dem att hänga med men det kunde vi reda ut tillsammans. Vid detta tillfälle var Theresa från unghästen i Skellefteå också med oss för att se hur vi jobbar och komma med feedback. Det var bra att få lite kontakt med andra delar av projektet och tänka igenom vad man gör och varför.

När vi kom tillbaka veckan efter hade klassen läst klart texten. Vi fokuserade det tillfället på deras åsikter och tankar om pjäsen. Det blev också en uppvärmning inför argumentationen. Mitt intryck var att eleverna gillade texten mer än vad jag hade trott att de skulle göra. Gargantuas tragiska öde hade fångat dem. Det var roligt att få höra deras åsikter och jag ser fram emot argumentationen, det kommer bli bra tror jag. Jag bifogar planeringar för dessa två tillfällen.

Gargantua Första tillfället (1)
Planering Gargantua Andra tillfället

/Karin

Blogginlägg 4 från Hertsöskolan i Luleå (READING)

Blogginlägg 4 från Hertsöskolan i Luleå .

Nu har vi genomfört två dagar med våra gruppers reading.

Första dagen var det klass 7B som skulle presentera sin pjäs ”Flyktbilen”. De började 11.30 med att bearbeta texten och öva på läsningen. Alla jobbade hårt och vid middagstid var de flesta rejält möra.
Middag var beställd till klockan 16.15 och 17.00 var det dags för genrep.

Klockan 18.30 var det dags för readingen inför publik. Alla hade bra fokus och alla byten och övergångar gick mycket bra.

Andra dagen var det SVA elevernas tur att vara i elden. De började samma tid som 7B hade gjort dagen innan och tidsramarna var de samma. Pjäsen den här gången var ”Att döda ett tivoli”. Eftersom pjäsen var ganska lång hade den kortats till ett mer hanterbart stoff och de delar som hade ”klippts bort” lästes av berättarröster för att sammanhanget inte skulle gå förlorat.

Precis som den föregående gruppen var de flesta ganska trötta vid middagstid, men efter middag och lite vila var de redo för de sista timmarnas arbete.

Stort fokus inför readingen och kvällen var slut. Alla kände att de hade gjort ett gott arbete och alla var nöjda.

Anne-Lie och Elisabeth

Blogginlägg 3 från Hertsöskolan

Blogginlägg 3 från Hertsöskolan

Innan ”Argumentationen” var vi till Skellefteå för att få lite kött på benen. Det var en bra och innehållsrik helg med massor av erfarenhetsutbyte och nya saker att tänka på.

När vi kom hem igen jobbade vi som vanligt med eleverna och förberedde dem på hur argumentationen skulle gå till.

Så kom dagen för den stora uppgiften, när vi skulle välja vilken pjäs som Readingen skulle handla om. Eleverna fick först göra några ”allmänna” uppvärmningsövningar men sakta men säkert närmade vi oss själva valet.

Vi gjorde ”pricken” och ”tavlan” som några  av argumentationsövningarna och där gick de verkligt igång och tyckte det var roligt. Lite jobbigare var det när de skulle försöka ”sälja in” en av pjäserna, kanske för att det inte var deras egen favorit.

Och så, på riktigt ”Robinson-manér” röstade vi fram den pjäs som vi tyckte bäst om. Klassen valde ”Flyktbilen” och SVA-gruppen valde ”Att döda ett tivoli”.

Intressant var också att se hur röstningen i de båda grupperna föll ut: I klass 7B var det jämnt lopp mellan ”Att döda ett tivoli” och ”Flyktbilen” men i SVA-gruppen var ”Att döda ett tivoli” ett majoritetsbeslut. Sedan firade vi med läsk och chips efter en lyckad dag.

Nu förbereder vi inför ”Readingen”. Eleverna håller på att rita bilder som passar till respektive pjäs och de har också valt musik som ska passa in i handlingen.

Nu ser vi med spänning fram mot redovisningen.

Elisabeth och Anne-Lie

Blogginlägg 2 från Hertsöskolan Luleå:

Hej igen från Luleå!

Vi har varit till Skellefteå på kurs om hur man gör en argumentation. Det var bra att själv få delta i några av de övningar som vi utsätter våra elever för. Det var både nyttigt och roligt. Och så roligt att få träffa alla andra som är med i samma projekt och utbyta erfarenheter.

Det här projektet är ”lite som när ett gäng kockar ska laga mat och trots att alla har samma recept så smakar rätterna olika.” Vi har också samma ”recept” men resultaten blir alla olika MEN ändå så bra.

Vi har nu kommit fram till argumentationen och det ska bli spännande att se vilken av pjäserna som de båda grupperna väljer.

Här är några synpunkter från eleverna i de två grupperna:

” Vi har gjort många spännande och roliga saker. Första gången var vi på teatern och det var jättekul. Vi såg oss omkring och fick lära oss vad de olika personerna jobbar med. Vi har också lärt oss mycket genom de olika lekarna och roliga övningar. Det var roligt och samtidigt har vi lärt oss många saker som att vara säkrare och inte skämmas när vi gör fel. Jag tycker det har varit roligt och ingenting har varit lätt eller svårt.”

” Först gången var på Norrbottensteatern. Det tyckte jag var jätteroligt. Vi fick gå runt och se vad alla jobbade med. Vi har själva gjort olika övningar bl a tränat på ljud. Vi har läst tre pjäser och i morgon ska vi argumentera och välja en pjäs som vi ska redovisa.”

”Det här projektet har varit kul. Vi har lärt oss att samarbeta bättre tillsammans. Vi har bl a läst tre pjäser och också testat att spela lite från dem. Lekarna har varit roliga och ganska lätta.”

”Första gången gick vi runt och tittade lite på olika saker, t ex hur de sminkar sig eller hur de gör ljus. Vi drack saft eller choklad och så åt vi lunch på teatern. Det var gott. Vi var också på en teaterföreställning, men det var inte lika roligt som när vi gör övningar själva.”

”Vi har lärt oss att samarbeta och fokusera. På vår kulturvecka skrev vi om en kändis och vi gjorde planscher som vi presenterade för våra föräldrar på ”Öppet Hus kvällen”.

”Dramapedagogerna kom till oss på skolan och vi har jobbat här med dem.”

”Det här projektet har varit kul. Jag har lärt mig att samarbeta. Vi har lekt många olika saker. Roligast var ”mördarleken”.”

” Hej! Vår klass är med i detta teaterprojekt ”Dramatik I Grundskolan”. Ett projekt där man får lära sig spela teater och enligt oss bli mer självsäker. Vi har haft tre olika manus som vi har läst. Vi har fått komma på besök på Norrbottensteatern och där har vi fått göra en massa övningar och vi har lekt en massa lekar. Vi fick öva på att prata tydligt och högt, både med munnen och kroppsspråket. Vi har lärt oss undertext, karaktär, vändpunkt och status.Vi började hela den här ”teater resan” med ett besök på Norrbottens Teatern. Vi blev bjudna på en jättegod lunch där på restaurang Bistro Norrland. Vi fick en rundtur på teatern och det var väldigt intressant. Vi blev även inbjudna till teatern och se pjäsen ”Apatiska för nybörjare” – den var bra.”

Tack och hej från oss!

Lärarna Anne-Lie, Elisabeth och eleverna på Hertsöskolan.

Reading på Dalateatern

Två readings samma dag… Jag har sovit bättre än jag gjorde natten till den 29/4.
Men tack vare att alla skådespelare, tekniker och övriga medarbetare på Dalateatern skjutsade in massor av arbete , energi och gott humör genomförde vi två fin-fina sceniska läsningar av ”Den svagare”. Eleverna var fokuserade och engagerade och underbara! Mellan kl. 9-12 arbetade Västra skolan, först i smågrupper (3-4 elever) med sin del av texten tillsammans med varsin skådespelare från teatern, sedan samlades vi alla på scenen och repeterade förflyttningar, gemensamma rörelser och att prata i mikrofon. 1,5 timmar var den tid vi hade för att sätta ihop readingen och den använde vi exemplariskt!
Skiftbyte, Västra skolan fick ledigt under e.m och Gylleskolan var hos oss på Dalateatern, samma strålande arbete av eleverna och med små variationer samma upplägg på både repetition och reading. Kl. 16 gick Gylleskolan på restaurang och upptäcksfärd i Falun och Västra kom tillbaka till teatern. 17.30 gick en strålande reading av stapeln och efter en snabb tack-och-grattis-skål i cider sa vi hejdå till Västra skolan och hej till Gylle. 19.00 läste Gylleskolan med bravur inför en nästan fullsatt salong och 45 min senare skålade vi ännu en gång för en lyckad kväll.
Det händer något speciellt när alla dessa unga människor med olika förmågor och bakgrunder tillsammans ger rollerna Patrik och Martin röst. Texten får många bottnar och nyanser, varje ny röst tillför nya tankar och känslor. Det var en skön upplevelse att sitta i salongen och lyssna och jag är glad att jag fått vara med om detta!
Bifogar det nedstrukna manuset med textuppdelning och sceniska stolpar.

Den svagare readingmanus blogg.

Argumentationsdagar i Dalarna

Direkt efter kurshelgen i Skellefteå, där Unghästen så förtjänstfullt presenterade oss för argumentation och reading, var det dags att möta uppgiften i R.L. Tisdagen den 16/4 höll vi argumentationsdag med Västra skolan i Falun och dagen därpå på Gylleskolan i Borlänge. Jag var lite nervös inför hur vi skulle kunna hålla intresset och lusten på topp en heldag utan hjälp av några skådisar, men det gick rätt bra. En skådespelare (Yngve) hade möjlighet att vara med (bl. a som kameraman, se Gylleskolans inlägg) så vi var tre som ledde dagen. Ett något väl ambitiöst program, där vi hade ambitionen att alla elever skulle få jobba med alla tre pjäser för att friska upp minnet, reviderades till onsdagen. (Bifogar båda varianterna) Att ha frågesport om pjäserna tycker jag var en bra idé och den direktsända TV-debatten om piercing en riktig höjdare! Som tur var valde båda klasserna samma pjäs att läsa, Mattias Anderssons ”Den svagare”, så nu ska ett readingmanus strykas fram, samt sceniska ideer formuleras.

Argumentationsdagen västra, blogg

Argumentationsdagen Gylle, blogg